Amb motiu del Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència (11 de febrer 2022) la Degana del Col·legi, Conxita Villar, ha difós l’article d’opinió “Vols ser una agrifoodfluencer, doncs estudia enginyeria agrària”
Repercusió als mitjans
- El Economista.es (11-02-2022)(pdf)
- Notícies en xarxa (11-02-2022)
- La Xarxa (Ràdio)(12-02-2022) A partir del minut 43:50
Article d’opinió de la Degana
Vols ser una agrifoodfluencer, doncs estudia enginyeria agrària
Avui dia internacional de les nenes i les dones a la ciència voldria fer-vos arribar unes consideracions dirigides sobretot a noies adolescents que esteu pensant amb el vostre futur professional, explicant-vos que hi ha una professió amb molt de futur i amb uns reptes tant essencials com alimentar el món, tenint en compte la vessant tecnològica, la de reducció del impacte ambiental i el benestar de les persones, una visió holística davant reptes apassionants.
Una de les paraules que més m’agraden del segle XXI, és l’empoderament i més específicament l’empoderament femení. Vaig créixer en una societat que “les dones calladetes eren més guapes”, aquesta expressió ens va fer sentir inferiors i ens menystenia davant la societat, algunes ens vàrem rebel·lar i vam poder aconseguir les nostres fites personals i professionals però amb molts obstacles. Puc però afirmar que en el meu cas, com més formació i experiència adquiria tenia més eines per aconseguir el que volia i així ,amb dificultats i entrebancs vas fent-te un camí que et motiva i et fa feliç encara que molts cops no fos el que haguessis triat inicialment però suposo que això és també qüestió de sort o mala sort , més que de gènere.
En fi, el que si he pogut comprovar és el gran avenç social davant aquesta escletxa laboral que s’ha aconseguit educant amb igualtat i justícia social fent que els propis nois siguin agents de canvi, encara que continua havent personatges que viuen en l’edat mitjana i malauradament alguns en posicions de primera fila. Però la societat comença a treballar per a que les dones ocupin el lloc que els pertoca i com he començat aquest article d’opinió, impulsant l’empoderament, en la que els pares, mares, educadors i educadores fomenten als nenes i nenes que poden arribar fins on vulguin i que no són més ni menys que ningú. Una societat on les quotes estan presents per recuperar els anys de foscor, on la responsabilitat social està en l’ADN de moltes empreses i això ha de ser un camí sense retorn. Caldrà continuar treballant per la conciliació horària i els plans de igualtat, entre altres .
Amb tot el que es fa encara hi han molts reptes pendents i em vull centrar en les dones en la ciència, les dones amb professions STEM ( Ciència , Tecnologia, Enginyeria i Matemàtica). En el cas de l’Enginyeria Agrària les dones son menys del 25% i des del Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de Catalunya treballem per aconseguir al menys el 50% entre els nous titulats i per això apostem per fer accions que acabin trencant el doble sostre de vidre com és la dona en l’enginyeria i la dona en el sector agroalimentària també força masculinitzat. En definitiva trencar amb els estereotips de gènere vinculats a aquests rols professionals.
Fa 3 anys vàrem constituir la comissió de RSC i ODS i una de les missions que es va marcar fou apostar per la ODS 5 de igualtat de gènere amb accions com promoure els plans de igualtat a les empreses del sector, donar visibilitat a dones enginyeres agrònomes en qualsevol de les activitats que fem des del Col·legi i organitzar accions per empoderar a les noies en la ciència, mitjançant jornades, conferències, vídeos, etc. Ens preocupa que la manca de professionals que estudien enginyeria agrària s’agreuja si les noies ho descarten de la seva sortida professional, estem perdent aquest 50% del talent.
Hi han moltes iniciatives que s’estan duent a terme per empoderar les noies en professions STEM, des de mentoratges, xerrades en les escoles i instituts, a pràctiques i experiències on es demostra que la ciència i la tecnologia no té gènere i tot això ha d’anar acompanyat d’eines que afavoreixin la igualtat d’oportunitats, de salaris i que permetin compaginar la vida professional amb la personal. Des del col·legi volem recordar que els models que visibilitzen dones en aquestes professions no tenen per que ser directives de grans multinacionals o científiques de reconegut prestigi, ha de ser qualsevol professional que faci la seva feina amb motivació i entusiasme, perquè no hi ha res que emmiralli mes que percebre la felicitat, la generació Z vol feines que permetin compaginar la vida laboral i la personal sempre amb connotacions responsables amb valors com la sostenibilitat mediambiental, econòmica i social.
La professió de l’enginyeria agrària és una professió que com m’agrada dir alimenta el món, doncs treballen en els diferents esglaons de la cadena agroalimentària per aconseguir aliments segurs de qualitat i de manera sostenible i amb impacte positiu per la gestió del territori. De fet som els agrifoodfluencers, doncs estem creant tendència innovant, introduint noves eines i coneixement perquè amb la genòmica, la tecnologia i la digitalització es pugui obtenir aliments necessaris per fer front les tendències de creixement de consum, d’exigències nutricionals, nous aliments i alhora no superar els límits planetaris, tot al contrari, fomentant sistemes alimentaris que permetin per exemple ser captadors de CO2, practicant l’economia circular amb zero residus, protegir els ecosistemes i aconseguir fixar persones en els territoris rurals. Sense cap mena de dubte grans reptes que et fan sentir professional essencial.
Conxita Villar Mir, Degana del Col·legi Oficial Enginyers Agrònoms de Catalunya