ANTONIO CERRILLO. La Vanguardia (Català) 18 de abril de 2013
ANTONIO CERRILLO. La Vanguardia (Català) 18 de abril de 2013
El sector de la producció d’aliments ecològics no sap què és la crisi. En els últims cinc anys (des del 2007), el nombre d’hectàrees dedicades als cultius ecològics certificats s’ha incrementat un 55% a Catalunya (94.972 hectàrees), mentre que el nombre d…
ANTONIO CERRILLO. La Vanguardia (Català) 18 de abril de 2013
Els aliments ‘eco’ desconeixen la crisi i facturen un 26% més
El sector de la producció d’aliments ecològics no sap què és la crisi. En els últims cinc anys (des del 2007), el nombre d’hectàrees dedicades als cultius ecològics certificats s’ha incrementat un 55% a Catalunya (94.972 hectàrees), mentre que el nombre dels productors professionals dedicats a aquestes tasques gairebé s’ha duplicat en aquest període (va augmentar un 93% i arriba als 2.065). La llista de bones notícies que acapara aquest sector és innombrable. L’any 2011 la facturació dels productes eco va augmentar un 26% respecte a l’any anterior i ja totalitza gairebé 133 milions d’euros anuals.
“La producció ecològica creix malgrat la crisi”, va sentenciar ahir el conseller d’Agricultura, Josep Maria Pelegrí. Dos terços dels consumidors compren aquest tipus de productes certificats convençuts que milloren la salut, mentre que altres clients els adquireixen simplement per la seva qualitat, per tenir més bon gust o per ser lliures dels residus que acompanyen l’agricultura industrial tradicional, segons el baròmetre de consum d’aquests aliments que elabora el Departament d’Agricultura.
Cada vegada hi ha més persones que tenen consciència ecològica i valoren aquests productes per la seva qualitat certificada i per ser lliures de residus de pesticides, va explicar Pelegrí. L’augment de la superfície certificada s’ha degut sobretot a l’increment de la vinya, els cereals i les lleguminoses.
De fet, el nombre de persones que els consumeixen diàriament ha augmentat, i ha passat del 3,4% el 2010 al 4,7% el 2012. El baròmetre posa de manifest que els compradors cada cop valoren més els productes de proximitat i assumeixen (el 92%) que els paguen més cars que els convencionals i que el preu continua sent el taló d’Aquil•les. Tanmateix, els pares (concretament, el 60%) fins i tot estarien disposats a rascarse una mica més la butxaca (fins a un 15%) perquè els seus fills consumissin aliments ecològics a l’escola.
El desemborsament mitjà setmanal en la compra d’aliments ecològics suposa el 28,5% de la despesa total en productes alimentaris per a aquest segment de consumidors. La facturació va créixer un 73% des del 2003, però les vendes no només es queden a Catalunya (41%), sinó que van a la resta d’Espanya (30%), a la UE (19%) i a altres països de fora de la UE (10%).