El passat dimarts 3 de maig es va dur a terme la jornada “Què pot aprendre la Indústria Agroalimentària de les millors pràctiques de B2B?”, organitzada per ESADE, en col·laboració amb el Col·legi d’Enginyers Agrònoms de Catalunya. Es podia assistir a la sessió tant presencialment com telemàticament.
El moderador de la jornada va ser el company Fernando Ortega, president de la Comissió d’Indústries Agroalimentàries del COEAC, que també va fer una introducció en la qual va parlar de la importància de les empreses agroalimentàries, amb un 12% del PIB, i un 15 % d’ocupació. I també va comentar que els productes agrícoles no diferenciats són B2B.
El ponent de la sessió va ser Oscar Torres (ESADE), que va presentar els elements clau sobre com transformar la Cultura de l’empresa B2B, per aconseguir un millor negoci, més predictible i escalabre, i la seva aplicació a la Indústria Agroalimentària.
Torres explicava que hi ha molta diferència entre un venedor B2B i un venedor B2C. S’ha de replantejar com han d’acostar-se les empreses als clients. Els perfils professionals dels dos venedors són diferents perquè un tracta amb la direcció executiva d’una altra empresa i l’altre tracta directament amb les persones que atenen la clientela. A més, comentaven que la clau està en saber com et veuen les empreses amb qui tractes. Torres reconeixia que el sector agroalimentari és un dels més complicats on gestionar el B2B.
Oscar Torres també deia que “els joves ho tenen clar, ja no compren roba”, i afirmava que, per adaptar-se al moment actual i a les noves generacions, s’ha de crear un model de negoci al voltant de la sostenibilitat.”
Fernando Ortega va comentar que “el consumidor cada cop està més polaritzat“, explicant que existeixen supermercats, com l’exemple d’Ametller i Veritas, que estan arribant a uns nivells de facturació molt elevats. En unes circumstàncies habituals aquest tipus d’empreses creixeria de forma generalitzada, en canvi, per altre cantó hi ha la marca blanca que també està creixent molt, perquè una part de la societat està cada cop més empobrida.
La sessió va estar acompanyada en tot moment dels comentaris i preguntes de les persones assistents. I al final es va entrar en un petit debat, on es va parlar, per exemple, sobre les decisions de les grans empreses a l’hora d’escollir a qui vendre, i de com d’important és per algunes d’elles sentir-se valorades.