Inici » Àgora » Registre de Seguretat de Preses i Embassaments

Registre de Seguretat de Preses i Embassaments

Registre de Seguretat de Preses i Embassaments

Des del 15 d’abril de 2021 està en vigor el Reial decret 264/2021, de 13 d’abril, pel qual s’aproven les normes tècniques de seguretat per a les preses i els seus embassaments, sent precisa l’aprovació del reial decret que estableixi les normes tècniques de seguretat relatives a les basses.

A la fi de setembre de 2024 va finalitzar el termini d’al·legacions al Reial decret sobre les Normes Tècniques de Seguretat per a les basses, i està pendent la seva aprovació definitiva i publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat.

Ara, el 5 de juny de 2025, s’ha publicat l’Ordre per la qual es crea el Registre de Seguretat de Preses i Embassaments en l’àmbit de l’Administració General de l’Estat, que pots consultar al final de la notícia.

El document estableix la creació del Registre de Seguretat de Preses i Embassaments a Espanya, regulant el seu funcionament i contingut per a garantir la seguretat d’aquestes infraestructures. S’estableix el seu contingut mínim, segons l’article 363 del Reglament  de Domini Públic Hidràulic (RD849/1986, d’11 d’abril).

En el Registre s’inscriuran totes les preses i embassaments i basses d’altura superior a cinc metres o de capacitat major de 100.000 metres cúbics, siguin de titularitat pública o privada, existents, en construcció o que es vagin a construir, i sobre els quals l’Administració General de l’Estat ostenti la competència en matèria de la seva seguretat.

En l’annex I es recull el model de Sol·licitud d’inscripció, modificació d’inscripció o baixa i en l’annex II es recullen les fitxes registrals de titular, d’embassament, de presa, de bassa i de dic de retenció de bassa.

Obligacions clau per als titulars:
  • Sol·licitar la inscripció en el Registre en el termini màxim d’un any des de l’entrada en vigor de l’ordre (1 de juliol de 2025).
  • Mantenir actualitzada la fitxa registral en cas de modificacions.
  • Comunicar els canvis de titularitat o el cessament d’activitat per a tramitar la baixa en el Registre.

Aquesta mesura respon als principis de bona regulació, eficiència i seguretat jurídica, i té com a fi reforçar la protecció de persones, béns i medi ambient enfront de possibles fallades estructurals.

S’adverteix als col·legiats sobre la importància de revisar el contingut d’aquesta ordre i ser garants del seu compliment quant al disseny, execució o explotació d’aquestes infraestructures. A continuació pots descarregar el text competeixo de l’Ordre TED/572/2025, de 26 de maig, mitjançant la qual es crea el Registre de Seguretat de Preses i Embassaments en l’àmbit de l’Administració General de l’Estat.

  

Share This Post