Consulta les principals conclusions i resultats de l’anàlisi d’oportunitats del sector dels mitjans de producció agrícola a Catalunya, un sector en plena transformació i amb un creixement del 5,6% entre el 2007 i el 2015.
Aquest informe, elaborat per ACCIÓ i FEMAC, radiografia un sector que agrupa 133 empreses, amb una facturació conjunta de 1.777,8 milions d’euros i 4.768 llocs de treball.
L’informe apunta la transformació de tot el sector, que tot i mantenir la maquinària com el subsector amb més massa crítica (56% del total d’empreses), genera el 9% de la facturació del sector. En canvi, els fertilitzants (amb el 16,5% de les empreses) genera el 29,4% de facturació, i els fitosanitaris (12% de les empreses) el 52,9% . Aquests dos subsectors han guanyat pes al conjunt de Catalunya.
S’estima que al 2050 caldrà proveir d’aliments a 9.700 milions de persones a tot el món. Es tracta doncs, d’un sector amb perspectives de creixement que haurà d’incorporar noves tecnologies i mètodes de treball per augmentar la productivitat.
Algunes de les noves tecnologies serien: nous softwaresd’administració d’explotacions, la digitalització-anàlisi predictiva de dades per millorar la presa de decisions en base al big data, l’ús de sensors intel·ligents que monitoritzen el sòl i els cultius, la robòtica i els drons o la irrigació intel·ligent per optimitzar l’ús de l’aigua, entre d’altres.
De fet, la inversió anual en aquest tipus de tecnologies a nivell internacional ha passat dels 900 milions de dòlars l’any 2013 als 3.200 milions de dòlars l’any 2016.
L’estudi posa de manifest el repte del sector dels mitjans de producció agrícola de passar d’un model de negoci basat en la venda de productes a oferir serveis com el lloguer de maquinària o l’assessorament a l’agricultor, i solucions integrades. Un canvi, emmarcat en l’evolució d’un sector que estarà protagonitzat pels anomenats agricultors corporatius: grans empreses agrícoles dedicades a pocs cultius amb l’objectiu d’aconseguir la màxima productivitat gràcies a les noves tecnologies; i els agricultors especialitzats: aquells que busquen la connexió directa amb el consumidor, personalitzant el producte i sent flexible per introduir nous cultius arran de noves preferències en el consum.
Principals conclusions
- El repte del sector és passar d’un model de negoci basat en la venda de productes a oferir serveis, com el lloguer de maquinària o l’assessorament a l’agricultor, i solucions integrades.
- És un sector en transformació, que ha intensificat la innovació i l’ús de les noves tecnologies en àmbits com la digitalització i el big data, els sensors intel·ligents, els drons o la irrigació intel·ligent per augmentar la productivitat de les explotacions agrícoles.
- Destaca l’augment del pes dels fertilitzants, els fitosanitaris o les llavors en un sector tradicionalment liderat per la maquinària agrícola.
- Un 70% de les empreses catalanes que formen part del sector són exportadores, i un 10% compta amb filials a l’estranger.
Vés a la presentació de la publicació